Boasian Holistic Anthropology: Methods and challenges in the integral investigation of the human being in Panama
DOI:
https://doi.org/10.59722/riic.v2i2.932Keywords:
holistic anthropology, Franz Boas, participant observation, anthropological methodologyAbstract
The study of Boasian holistic anthropology, conceived by Franz Boas, is distinguished by its integral approach that articulates archaeology, physical anthropology, linguistics, sociocultural and applied anthropology. In this essay I reflect on the validity of the holistic approach proposed by Franz Boas, through my experiences as a researcher and teacher. In the face of the fragmentation of knowledge in the social sciences, I argue that Boasian anthropo-logy, by integrating the archaeological, biological, linguistic, sociocultural and applied, allows for a fuller understanding of the human condition. The central thesis argues that Boasian anthropology, through a combination of empirical methods and participant observation allows a deeper and more ethical understanding of cultural and biological diversity. The argumentative axes go through field experiences in Panamanian archaeological sites, genetic studies in indigenous communities, linguistic observations, and actions in development projects. Each axis be-comes a space to ask myself about the place of anthropology. In conclusion, I propose that holistic anthropology not only enriches scientific knowledge, but also fosters respect and intercultural understanding, opening spaces for dialogue between academic and local knowledge.
Downloads
References
Aparicio Gómez, W. O. (2021). Concepto de cultura en antropología: El cambio cultural y social. Revista Internacional de Filosofía Teórica y Práctica, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.51660/riftp.v1i2.36
Aparicio Gómez, W. O. (2022). La antropología como disciplina científica, dimensión biológica y cultural en la naturaleza humana. Revista Internacional de Filosofía teórica y práctica, 2(1), 179-192
Batista Ceballos, O. I. (1995). Variación en el ADN mitocondrial del grupo amerindio cuna de Panamá. [MasterThesis, Universidad de Costa Rica]. hhttps://repositorio.sibdi.ucr.ac.cr/handle/123456789/22132
Boas, F. (2021). Os objetivos da pesquisa antropológica. Expresso Zahar.
Bohn II, B. B., & Joly, L. G. (1978). Patrones de Construcción del Camino de Cruces y el Camino Real y su Relación Histórica. Actas del V Simposium Nacional de Antropología, Arqueología y Etnohistoria de Panamá, 323-356.
D’Arcy, William G. and Correa A., Mireya D (pp. 369-378). Missouri Botanical Garden.
Escorcia, L., & Dutrénit, S. (2022). Revisión bibliométrica de la antropología forense (periodo 1948-2016). Estudios de Antropología Biológica, 20(2), Article 2. https://doi.org/10.22201/iia.14055066p.2022.68352
Freire de Lima, A., & Freire de Lima, A. (2024). Resenha: BOAS, Franz. Método de Pesquisa em Antropologia. São Paulo: Contexto, 2023, 141 p. Tessituras: Revista de Antropologia e Arqueologia, 12(1), Article 1. Gómez Pellón, E., & Dietz, G. (2024). Muchas antropologías: Eve Danziger y el presente que esconde el pasado colonial. AIBR: Revista de Antropología Iberoamericana, 19(3), 401-410
González, P. N., Arias, A. C., Bernal, V., Vallejo-Azar, M. N., Bonfili, N., & Barbeito-Andrés, J. (2023). Antropología biológica y neurociencias: Los estudios del cerebro en el linaje humano. Revista Argentina de Antropología Biológica, 25(1), Article 1. https://doi.org/10.24215/18536387e061
Hernández, S. R. (2014, diciembre 13). Tema 24. La antropología como campo de estudio. Diversas concepciones de la antropología. - Oposinet. https://www.oposinet.com/temario-de-filosofia/temario-1-filosofia/tema-24-la-antropologa-como-campo-de-estudio-diversas-concepciones-de-la-antropologa/
Joly, L. G. (1981). Feeding and Trapping Fish with Piper auritum. Economic Botany, 35(4), 383-390
Joly, L. G. (2006). El lenguaje del juego ritual de los congos. Rapi impreso.
Joly, L. G. (2012, junio 19). Limpieza de Cunetas Empedradas. Luz Graciela Joly. Gedisa. https://luzgracielajoly.com/limpieza-de-cunetas-empedradas/
Joly, L. G. (1985a). El uso del Piper auritum para alimentar y atrapar pescado por los Naturales de Río Indio Panamá. En The botany and natural history of Panamá: La botánica e historia natural de Panamá. D’Arcy, William G. and Correa A., Mireya D (pp. 369-378). Missouri Botanical Garden.
Joly, L. G. (1985b). Informe Final del Proyecto Educación para el Desarrollo Rural. (No. 12). Universidad de Panamá.
Lins Ribeiro, G. (2022). La antropología mexicana y el mundo. Plural. Antropologías desde América Latina y del Caribe, 9, Article 9.
Millán, S. (2016). La unidad ausente: Antropología y diversidad cultural.
Perdomo-Marín, J. C. (2021). Implicaciones educativas del conocimiento antropológico. CS, 33, 41-74. https://doi.org/10.18046/recs.i33.4170
Romero Jurado, Y., Eyzaguirre Acevedo, M. M., Torres García, S. R., & De La Cruz Enciso, N. E. (2024). El método etnográfico en la educación: Una revisión teórica: The ethnographic method in education: a theoretical review. Latam: revista latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(4), 167.
Sánchez, L. M., & Centineo Aracil, L. (2023). La Antropología y los problemas de la ética de la Investigación en pueblos originarios. Reflexiones para una bioética multidisciplinar. Revista Derecho y Salud │Universidad Blas Pascal, 7(8), Article 8. https://doi.org/10.37767/2591-3476(2023)03
Santibáñez Yáñez, D. (2021). Contribuciones para el debate sobre la antropología aplicada y profesional: Una aproximación a la cultura disciplinar de la antropología chilena. https://hdl.handle.net/20.500.14352/5677
Ulin, R. C. (1990). Antropología y teoría social. Siglo XXI.
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.