The Pedagogy of Alterity: A Referent for Research Tutorin

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59722/riic.v2i2.940

Keywords:

pedagogy of alterity, research tutoring, postgraduate studies, research, university

Abstract

This article presents findings drawn from the research‑tutoring experiences reported by postgraduate students in three academic units at the University of Antioquia (Medellín, Colombia)—Dentistry, Education, and Nursing. The study focuses on the attitudinal dimension of research tutoring because of its close links with the cognitive (conceptual) and procedural (methodological) dimensions of research training in these fields. Analysis revealed the decisive role of the attitudinal factor in thesis supervision, research tutoring, and thesis evaluation (by examiners). Positive attitudes—including cordiality, support, guidance, appreciation, cooperation, respect, and trust—prove essential for fostering an investigative spirit through the design and execution of students’ research projects. Conversely, behaviors marked by challenge, disrespect, humiliation, and intolerance—manifested in changes of supervisor, postgraduate dropout, and apathy toward research—undermine supervisees’ emotional well‑being and mental health, jeopardizing their research training and placing novice researchers at a severe disadvantage, with potential fallout for their academic, economic, familial, personal, and professional life projects. These findings underscore the need for programs that prepare researcher‑tutors in the practice of research tutoring, emphasizing the attitudinal dimension (ethical responsibility, axiological factors, relational aspects, and socio‑emotional competencies) as a mediator of success in postgraduate research training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristóteles. (2011). Ética a Nicómaco. Gredos

Astuti, B., Purnama, D., & Laksana, E. (2019). Stress reduction in thesis completion through peer tutoring method. Psychology, Evaluation, and Technology in Educational Research, 1(2), 73–80. https://doi.org/10.33292/petrier.v1i2.23

Bai, F., Zhang, F., & Xue, Y. (2025). Mechanisms of anxiety among doctoral students in China. Behavioral Sciences, 15(2), 105. https://doi.org/10.3390/bs15020105

Baute Álvarez, L. M., & Almoguea Fernández, M. (2022). La tutoría científica; algunas experiencias. Revista Conrado, 18(88), 490–500. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442022000500490&script=sci_arttext&tlng=en

Buber, M. (1994). Yo y tú. Herder.

Cruzata-Martínez, A., Bellido García, R., Velázquez-Tejeda, M., & Alhuay-Quispe, J. (2018). La tutoría como estrategia pedagógica para el desarrollo de competencias de investigación en posgrado. Propósitos y Representaciones, 6(2), 9–62. https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.252

Cárdenas Oliveros, G. (2023). Ejes y planos de la relación dialógica en la formación de investigadores. En Capítulo I. Editorial Risei. https://editorial.risei.org/index.php/risei/catalog/download/19/54/1194?inline=1

De la Cruz Flores, G., Chehaybar, E., & Abreu, L. (2011). Tutoría en educación superior: Una revisión analítica de la literatura. Revista de la Educación Superior, 1(157), 198–209. https://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v40n157/v40n157a9.pdf

Del Socorro Sandoval, M., Hurtado-Salgado, O., Jiménez-Galán, R. F., & Moreno Guzmán, B. (2020). Competencias éticas del tutor de nivel medio superior. Revista Educación y Desarrollo. https://www.redalyc.org/journal/5886/588663787024/html/

Difabio de Anglat, H. (2011). Las funciones del tutor de la tesis en educación. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 16(50), 935–959. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662011000300012&lng=es&tlng=es

González Juárez, G. (2015). Tutoría y competencias de investigación en los alumnos de posgrado de la UNAM (1ª ed.). Ediciones Díaz de Santos. https://www.researchgate.net/publication/283643317_Tutoria_y_competencias_de_investigacion_en_los_alumnos_de_posgrado_de_la_UNAM

González, F. (2009). Alteridad y su itinerario desde las perspectivas multidisciplinarias. Reflexiones, 88(1), 119–135. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72912559009

Guerrero, M. E. (2007). Formación para la investigación en el contexto universitario. Universidad Católica de Colombia.

Guston, D. (1993). Mentorship and the research training experience. En Responsible Science: Ensuring the Integrity of the Research Process (Vol. II, pp. 129–141). National Academies Press. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000200006

Holguín, A., & Martin-Fiorino, V. (2019). El concepto de encuentro interhumano en Pedro Laín Entralgo: una reflexión necesaria. Orbis: Revista de Ciencias Humanas, 15(43), 18–32. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6997617

Inciarte Gonzales, A., Vergara Fregoso, M., & Bolívar, A. (2023). Currículo y formación de investigadores. Academia.edu. https://www.academia.edu/122075201/Curr%C3%ADculo_y_Formaci%C3%B3n_de_Investigadores

Kant, I. (2015). Crítica de la razón práctica. Paidós. https://www.manuelosses.cl/VU/kant%20Immanuel_Critica%20de%20la%20razon%20practica.pdf

Levinas, E. (1993). El tiempo y el otro. Paidós Ibérica.

Liu, C., Wang, L., Qi, R., Wang, W., Jia, S., Shang, D., Shao, Y., Yu, M., Zhu, X., Yan, S., Chang, Q., & Zhao, Y. (2019). Prevalence and associated factors of depression and anxiety among doctoral students: The mediating effect of mentoring relationships on the association between research self-efficacy and depression/anxiety. Psychology Research and Behavior Management, 12, 195–208. https://doi.org/10.2147/PRBM.S195131

Liu, S., Wang, X., Teng, H., Gao, W., Wang, J., Xu, F., Song, M., & Yang, L. (2024). Supervisor-postgraduate relationship and perceived stress: The mediating role of self-efficacy and the moderating role of psychological resilience. BMC Psychology, 12(1). https://doi.org/10.1186/s40359-024-02251-1

Maldonado, L., Landazábal, D., Hernandez, J., Ruiz, Y., Claro, A., Vanegas, H., & Cruz, S. (2007). Visibilidad y formación en investigación: Estrategias para el desarrollo de competencias investigativas. Revista Studiositas, 2(2), 43–56. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2719652.pdf

Mínguez Vallejos, R., & Gutiérrez Sánchez, M. (2024). La pedagogía de la alteridad: implicaciones teóricas, investigadoras y de práctica educadora. En Editorial Redipe, 193–223. https://editorial.redipe.org/index.php/1/catalog/download/161/281/5590?inline=1

Montero, M. (2010). De la ética del individualismo a la ética de la otredad: La noción de Otro y la liberación de la psicología. Posconvencionales, 1, 83–97. https://pdfs.semanticscholar.org/417c/8f5c132de075125085d1e31626a403bef825.pdf

Moreno, G. (2011). La formación de investigadores como elementos para la consolidación de la investigación en la universidad. Revista de Educación Superior, 158(2), 59–78. https://editorial.redipe.org/index.php/1/catalog/download/161/281/5590?inline=1

Novoa, A., & Pirela, J. (2021). Sentidos e innovaciones sobre el acompañamiento tutorial en la formación doctoral. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 26(91), 1123–1142. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662021000401123&lng=es&tlng=e

Pedreño Plana, M., Mínguez Vallejos, R., & Romero Sánchez, E. (2021). Análisis de la práctica docente desde la pedagogía de la alteridad: Un estudio cualitativo y comparado. Revista Complutense de Educación https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/74283/4564456560089

Polo-Santillán, M. A. (2019). La responsabilidad ética. Veritas, 42, 49–72. https://www.scielo.cl/pdf/veritas/n42/0718-9273-veritas-42-00049.pdf

Quynh Phan, A. N. (2023). “My supervisors never cease to believe in me”: A reflection of an intercultural doctoral supervision relationship. About Campus, 28(5), 33–37. https://doi.org/10.1177/10864822231195810

Ricoeur, P. (1996). Sí mismo como otro. Siglo XXI. https://books.google.com.pa/books?hl=es&lr=&id=e4PGzZ7U3YMC

Sorrel, M. A., Martínez-Huertas, J. Á., & Arconada, M. (2020). It must have been burnout: Prevalence and related factors among Spanish PhD students. The Spanish Journal of Psychology, 23, Article e29. https://doi.org/10.1017/SJP.2020.31

Torres Calixto, M. G. (2011). La tutoría en programas de doctorado. Tensiones tutoriales doctorado en ciencias de la educación RUDECOLOMBIA. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 13(17), 315–344. https://www.redalyc.org/pdf/869/86922615013.pdf

Torres, C. A. (Ed.). (2005). La praxis educativa y la acción cultural liberadora de Paulo Freire. Centre de Recursos i Educació Continua.

Vallejo Villa, S. (2014). La pedagogía de la alteridad: Un modo de habitar y comprender la experiencia educativa del presente. Revista Fundación Universitaria Luis Amigó, 1(2), 114–125. https://doi.org/10.21501/23823410.1333

Vásquez Rodríguez, F. (2019). La tutoría de la investigación: Reflexiones, prácticas y propuestas (Vol. 14). Universidad de La Salle. https://books.google.com/books?id=H4D1DwAAQBAJ

Published

2025-07-31

How to Cite

Español, G. J., Sandra Milena, Español, E. M., Español, V., & Holguín Higuita, A. (2025). The Pedagogy of Alterity: A Referent for Research Tutorin. Revista Iberoamericana De Innovación Científica JA TUAIDA, 2(2), 99–127. https://doi.org/10.59722/riic.v2i2.940