Social responsibility of the rural teacher in Latin America
DOI:
https://doi.org/10.59722/riic.v1i2.730Keywords:
social responsibility, rural education, education, quality of education, teacher attitude, teacherAbstract
Teacher's social responsibility is a topic that has been gaining importance with respect to the improvement and development of rural education. Currently, different world organizations emphasize rural education, determining responsibilities of the participating agents. The objective of this essay is to argue the importance of the teacher's social responsibility in rural education based on the factors and challenges that face and limit their professional practice. A documentary methodology was used that responds to a historical-interpretative approach in which the cited authors contribute to demarcating the position with a dialectic between the theory and the reality addressed. The social responsibility of the rural teacher is ratified as a determining and crucial factor in the efficacy of rural educational processes. The effective integration of Information and Communication Technologies (ICT) in rural education is an important challenge that requires attention in rural areas, including teacher training and access to resources. Limitations persist in the quality of education in rural settings, such as the lack of relationship between the training received by teachers and their professional practice, as well as the need for innovation in pedagogical practices. Finally, rural education continues to be a major challenge in Latin America, and to address it effectively requires a joint commitment of teachers, educational authorities, families and society in general.
Downloads
References
Aravena, F. (2020). Procesos de selección de directores escolares en Latinoamérica: Brasil, Chile, Colombia y Perú. Education Policy Analysis Archives, 28(0), 171. https://doi.org/10.14507/epaa.28.4666
Bonilla, O. P., & Muñoz, D. E. (2022). Educación rural mediada por tecnología tradicional en tiempos de pandemia 2020-2022. Entre Ciencia e Ingeniería, 16(31), 51–59. https://doi.org/10.31908/19098367.2778
Caro, F. E., & Núñez, C. (2018). El desempeño académico y su influencia en índices de eficiencia y calidad educativa en el Municipio de Santa Fe de Antioquia, Colombia. Revista ESPACIOS, 39(15). https://www.revistaespacios.com/a18v39n15/a18v39n15p15.pdf
Castrejón, C. J. (2022). Educación rural en América Latina. Revista Pro Pulsión, 4(1), 35–49. https://doi.org/10.53645/REVPROP.V4I1.75
Chacón Díaz, L. F. (2019). Calidad educativa: una mirada a la escuela y al maestro en Colombia. Educación y Ciudad, (36), 35–49. https://doi.org/10.36737/01230425.v1.n36.2019.2120
Elacqua, G., Hincapie, D., Vegas, E., & Alfonso, M. (2018). Profesión: Profesor en América Latina ¿Por qué se perdió el prestigio docente y cómo recuperarlo? En Profesión: Profesor en América Latina ¿Por qué se perdió el prestigio docente y cómo recuperarlo? Inter-American Development Bank. https://doi.org/10.18235/0001172
Escribano Hervis, E. (2018). El desempeño del docente como factor asociado a la calidad educativa en América Latina. Revista Educación, 42(2), 738–752. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.27033
Forero, L. F. (2021). Escuela nueva una revisión descriptiva de su evolución en la educación rural. Revista Seres y Saberes, 9(1), 343–354.
Galván, L. (2020). Educación rural en América Latina Escenarios, tendencias y horizontes de investigación. Márgenes. Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(2), 48–69. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i2.8598
Gómez, W. (2022). El maestro rural en Colombia: desafíos ante la memoria y la reconstrucción del tejido social. Praxis & amp; Saber, 13(33), 88–103. http://www.scielo.org.co/pdf/prasa/v13n33/2216-0159-prasa-13-33-88.pdf
Herrera, D., & Rivera, J. (2020). La Educación rural: Un desafío para la transición a la Educación Superior. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 19(41), 87–105. https://doi.org/10.21703/REXE.20201941HERRERA6
Hurtado, M. Y., Mendoza, S. R., & Viejó, B. A. (2019). Los desafíos de la formación docente inclusiva: Perspectivas desde el contexto latinoamericano. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 5(2). https://doi.org/10.17561/RIAI.V5.N2.9
Martínez, G. I., Esparza, A. Y., & Gómez, R. I. (2020). El desempeño docente desde la perspectiva de la práctica profesional. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21), 108. https://doi.org/10.23913/RIDE.V11I21.703
Medina, A. D. P., & Estupiñán, M. R. (2021). Padres de familia en la gestión educativa de escuelas rurales. Pensamiento y Acción, 31, 91–108. https://doi.org/10.19053/01201190.N31.2021.12702
Núñez, L. A., Lescano, G. S., Ibarguen, F. E., & Huamani, L. N. (2019). Consideraciones teóricas en torno a la Responsabilidad Social de la Educación. Repositorio Institucional - UCV, 24(87), 725–735. https://doi.org/10.37960/REVISTA.V24I87.24634
Olave, S. A., & Vázquez, A. (2022). El imaginario de maestro y su incidencia en el proyecto de vida en estudiantes de la media de una escuela normal rural en Boyacá-Colombia. Modulema. Revista científica sobre Diversidad Cultural, 6, 24–39. https://doi.org/10.30827/MODULEMA.V6I.24037
Ortega, M., & Cárcamo, H. (2018). Relación familia-escuela en el contexto rural: miradas desde las familias. Educación, 27(52), 81–97. https://doi.org/10.18800/EDUCACION.201801.006
Pérez-Soto, N., Hernández-Melo, C. . ., Marulanda-Ascanio, C. . ., y Cordero Diaz, M. . C. (2023). Desempeño laboral docente y su incidencia en el Índice Sintético de Calidad Educativa (ISCE) en el Municipio de Cúcuta durante la vigencia 2016-2019. Revista Perspectivas, 8(1), 22–49. https://doi.org/10.22463/25909215.2919
Picoli, B. A., & Guilherme, A. A. (2021). La concepción neoliberal de la educación y sus impactos en el Sur Global: una nueva forma de imperialismo. Foro de Educación, 19(1), 199–222. https://doi.org/10.14516/fde.761
Ramírez, A. (2015). Valoración del perfil docente rural desde el proceso formativo y la práctica educativa. Revista Electrónica Educare, 19(3). https://doi.org/10.15359/REE.19-3.9
Segura Gutiérrez, J. M. ., & Torres, H. F. (2020). Educación rural e inclusión social en Colombia. Reflexiones desde la matriz neoliberal. Plumilla Educativa, 25(1), 71-97. https://doi.org/10.30554/pe.1.3831.2020
Serna Giraldo, J., & Patiño Agudelo, S. (2018). Educación y desarrollo humano en los contextos rurales. Revista Temas, (12), 189-200. https://doi.org/https://doi.org/10.15332/rt.v0i12.2042
Soto Arango, D. E., & Molina Pacheco, L. E. (2018). La Escuela Rural en Colombia como escenario de implementación de TIC. Saber, Ciencia Y Libertad, 13(1), 275–289. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n1.2086
Vanegas, J. H., Echavarría, C. V., González-Meléndez, L. L., & Bernal-Ospina, J. S. (2020). Rumor del mal, escenarios de paz: narraciones de maestros rurales. Educación y Educadores, 23(1), 9–28. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.1.1
Vélez, D. (2014). Perspectiva epistemológica para la investigación educativa: aspectos fundamentales, teóricos y metodológicos (1a ed.). Grupo editorial éxodo.
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.