Pedagogical strategy supported by a digital notebook to strengthen the knowledge of fifth grade students in Environmental Education
DOI:
https://doi.org/10.59722/riic.v1i1.688Keywords:
Pedagogical strategy, environmental education, digital book, CuaderniaAbstract
The research project was developed as an alternative solution to the environmental problems faced by the institution. It was carried out due to the need to raise awareness among students in the area of influence about the importance of creating an environmental culture through a pedagogical strategy supported by a digital notebook.
That is the reason why this strategy was born. It aims to generate a change in students' behaviour through environmental science education, as well as a positive impact in the area of influence. The pedagogical strategy was developed by designing and implementing activities in a digital notebook that strengthens the formation of students in environmental education, providing a more engaging space to access knowledge through playful, interactive, and innovative activities.Regarding the implementation of the course “Cuidemos el medio ambiente” (“Let’s take care of the environment”) supported by a digital notebook, students showed greater interest in environmental education and increased awareness in the proper management of solid waste. This could be observed before, during, and after the break through the cleanliness in the institution.The implementation of the digital notebook served as an awareness mechanism to solve a problem that caused a lot of discomfort within the educational community.The use of ICT tools played a leading role in the development of environmental competencies, positively impacting students to achieve good results and motivating them to improve their environmental practices through recycling and caring for their surroundings.
Downloads
References
Arredondo Velázquez, M., Saldivar Moreno, A., y Limón Aguirre, F. (2018). Estrategias educativas para abordar lo ambiental. Experiencias en escuelas de educación básica en Chiapas.Innovación educativa (México, DF),18(76), 13-37.
Badillo Mendoza, M. E. (2011). Estrategia de comunicación yeducación mediada por TIC para el fomento del desarrollo sostenible en cinco colegios de Palmira.Entramado,7(1), 128-145.
Bindé, J. (2005).Hacia las sociedades del conocimiento: Informe mundial de la UNESCO. Ediciones UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000141908
Borroto, C. R., y Aneiros, R. R. (1992). Investigación-acción. Resumen y revisión de Kemmis S. Action Research,. Escuela Nacional de Salud Pública.Entramado.http://www.sld.cu/galerias/doc/sitios/infodir/39_investigacion_accion.doc
Cabrero, J., y LLorante, M. (2005). Las TIC y la Educación Ambiental.Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa,4(2), 9-26.
Castells, M. (2013).Redes de indignación y esperanza: Los movimientos sociales en la era de internet.https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/72679
Guevara, C. N., y Rodríguez, L. M. (2021).Doctrina económica-financiera y contable: Un reto en la educación infantil | Revista de Ciencias Sociales.https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/35307
Hernández Almanza, G. A. (2021). Metodología TIC en la enseñanza de educación ambiental para el desarrollo sostenible.Educación y Ciudad,40, Article 40.https://doi.org/10.36737/01230425.n40.2021.2461
Hernández Sampieri, R., y Mendoza, C. (2018).Metodología de la Investigación. McGraw-Hill.https://issuu.com/omarelkadi/docs/png2pdf
Jérez García, Ó., Rodríguez Domenech, M. A., y Escobar, E. (2014).El itinerario didáctico como recurso educativo para el desarrollo de valores ambientales(pp. 60-73).
Lizcano-Dallos, A. R., Barbosa-Chacón, J. W., y Villamizar-Escobar, J. D. (2019). Aprendizaje colaborativo con apoyo en TIC: Concepto, metodología y recursos.Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación,12(24), Article 24.https://doi.org/10.11144/Javeriana.m12-24.acat
Martínez Migueléz, M. (2006).Ciencia y arte en la metodología cualitativa. Trillas. https://etrillas.mx/libro/ciencia-y-arte-en-la-metodologia-cualitativa_8025
Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible. (2022, mayo 17). Hoy no se habla de basura, sino de residuos que son insumos para productos: Minambiente.Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible https://www.minambiente.gov.co/hoy-no-se-habla-de-basura-sino-de-residuos-que-son-insumos-para-productos-minambiente
Odero, J. M. (2003).Restituto Sierra Bravo, Tesis doctorales y trabajos de Investigación Científica. Metodología general de suelaboración y documentación,(3; 5 a, Vol. 21). Paraninfo. https://revistas.unav.edu/index.php/scripta-theologica/article/view/20127
Organización de las Naciones Unidas. (2018, octubre 12).Cómo la basura afecta al desarrollo de América Latina | Noticias ONU.https://news.un.org/es/story/2018/10/1443562
Pelekais, C., y Seijo, C. (2015).De la investigación a la acción. Material mimeografiado. Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín.https://issuu.com/omarelkadi/docs/png2pdf
Prenky, M. (2011).Enseñar a nativos digitales. Ediciones SM. https://www.casadellibro.com/libro-ensenar-a-nativos-digitales/9788467552287/1942847
Richard, E., y Contreras Zapata, D. (2013). Reflexiones en torno a las Reservas Naturales Urbanas como espacio de diálogo de saberes en la construcción de un ciudadano urbano crítico, responsable y comprometido con la problemática ambiental, la biofilia y la cultura de la contemplación para el buen vivir en Bolivia y Latinoamérica.Revista de Didáctica Ambiental,9, 1-31.
Romera-Blasco, C. M. (2014).Análisis del impacto de las TIC en educación primaria y pautas de intervención para su uso óptimo y eficiente[BachelorThesis, UNIR]. https://reunir.unir.net/handle/123456789/2276
Suárez, E. (2022). Investigación acción: Barrera Morales, M.(2022). CIEA-SYPAL. Revista Realidad Educativa, 2(2), 155-158.
Trejo Castro, J. A., y Marcano, N. (2013). Propuesta de innovación educativa mediante el uso de las TIC para la promoción de valores ambientales en la educación primaria venezolana.Revista de Investigación,37(79), 33-48.
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.