Impact of the Socialization of Health Knowledge in University Extension Projects (2018-2023)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59722/riic.v2i1.825

Keywords:

university, health prevention, university extension projects, impacts

Abstract

This essay aims to examine the impact of the process of socializing health knowledge through its implementation in university extension projects during the period 2018–2023 at the Universidad de Oriente. The study employed a quasi-experimental design with a mixed-methods approach, utilizing both theoretical and empirical methods. An intentional sample was selected, consisting of 13 project leaders, 13 vice-deans of extension, 13 advisors, and 4 extension representatives. The evaluation criteria focused on the alignment with health prevention strategies and the level of interactions generated. The study highlights that the socialization process is guided by the ecology of knowledge, supporting dialogues and narratives that reflect the pluralistic opportunities within social and community contexts. The Universidad de Oriente’s efforts are recognized as a reference point for the integration of health education within the university extension process, achieved through cooperation, coordination, and extension projects. In conclusion, the study underscores the impact of socializing health knowledge, grounded in proactive collaboration among stakeholders involved in implementing the 2030 Sustainable Development Goals (SDGs) through the university-community link. Furthermore, the mechanisms, objectives, and key areas of coordination for addressing the complex challenge of educational health prevention are legitimized. These efforts not only enhance the quality of university education but also fulfill the university's social function within community settings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeyda Vázquez, A., Berra, S. S. y Consuegra Hernández, G. (2021). Psico-prosalud: proyecto integrado de formación, investigación y extensión universitaria. Alternativas cubanas en Psicología. Revista cuatrimestral de la Red cubana de alternativas en Psicología. Volumen 9, (25), enero / abril, pp. 42-57 https://www.alfepsi.org/wp-content/uploads/2021/01/25-alternatvas-cubanas-en-psicologa-v9n25.pdf

Canel-Díaz, M. (2022). Gestión de gobierno basada en ciencia e innovación: avances y desafíos. Revista Anales de la Academia de Ciencias de Cuba. Vol. 12, (2) mayo-agosto. http://scielo.sld.cu/pdf/aacc/v12n2/2304-0106-aacc-12-02-e1235.pdf

Carranza, V. (2019). Extensión ¿zona de fronteras? Revista e+e - Córdoba, Vol.6(8), pp. 1-5 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/EEH/article/view/26166/27985

Comité Central del Partido Comunista de Cuba. (2021). Conceptualización del Modelo Económico Social Cubano de Desarrollo Socialista. Plan de Desarrollo Económico Social hasta 2030: Propuesta de visión de la Nación, ejes y sectores estratégicos. Disponible en: https://www.mined.gob.cu/wpcontent/uploads/2021/09/conceptualizacion-del-modelo-economico-y-social-cubano-de-desarrollo-socialista-y-lineamientos-de-la-politica-economica-y-social-del-partido-y-la-revolucion-para-el-periodo-2021.pdf

Consejo de ministros. (2024). Sistema nacional para el cuidado integral de la vida. GOC-2024-578-O99 https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2024-o99.pdf

CRES (2018). Declaración final de la III Conferencia Regional de Educación Superior para América Latina y el Caribe, Córdoba, Argentina. http://www.cres2018.unc.edu.ar/uploads/Declaracion2018-Esp-CRES.pdf

Declaración de la Conferencia Regional de Educación Superior. (2018). Tercera III Conferencia Regional de Educación Superior. Córdova. Argentina. http://www.cres2018.unc.edu.ar/uploads/Declaracion2018-Esp-CRES.pdf

Freire, P. (1993). Pedagogía de la esperanza. México: Siglo Veintiuno Editores. https://redclade.org/wp-content/uploads/Pedagog%C3%ADa-de-la-Esperanza.pdf0

González Fernández-Larrea, M., González González, G. R. y Márquez Garner, N. R. (2022). La formación de actores de la extensión universitaria: retos ante la Agenda 2030. Ponencia presentada en el Simposio 8. Educación Superior: retos ante la agenda 2030. Congreso Internacional Universidad 2022, Cuba. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572021000300025

González González, G. R. y González Fernández-Larrea, M. (2018). A propósito de la Reforma de Córdoba: aproximación al origen y evolución de la extensión universitaria en América Latina y Cuba. Revista Cubana de Educación Superior. Número 1. pp. 75-93 Ministerio de Educación Superior (MES). http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v37n1/rces06118.pdf

González, G. R. & González, M. (2004). Extensión opción viable en el contexto educativo contemporáneo. Editorial Colección autores Serie Formación: Colombia. https://ulatina.metabiblioteca.org/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=7865&shelfbrowse_itemnumber=13669

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, L. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). McGraw Hill. https://apiperiodico.jalisco.gob.mx/api/sites/periodicooficial.jalisco.gob.mx/files/metodologia_de_la_investigacion-roberto_hernandez_sampieri.pdf

Hernández-Rincón E. H., F. Lamus-Lemus, C. Carratalá-Munuera y D. Orozco-Beltrán. (2017). Diálogo de saberes: propuesta para identificar, comprender y abordar temas críticos de la salud de la población. Revista Salud Uninorte. Vol. 33, (2), pp. 242-251, https://www.redalyc.org/journal/817/81753189016/html/

López, J. (2018). Ich’el-ta-muk’: la trama en la construcción del Lekil-kuxlejal. Hacia unahermeneusis intercultural o visibilización de saberes desde la matricialidad del sentipensar-senti-saber tseltal. San Cristóbal de Las Casas, Chiapas, México: La Casa del Mago https://resistantstrategies.hemi.press/translation-of-ichel-ta-muk-insights-from-the-construction-of-lekil-kuxlejal-towards-a-visibilization-of-other-knowledges-from-the-matrix-of-the-tseltal-feel-thin/?lang=es

Martínez-Usarralde, M., Lloret-Catalá, C. y Mas-Gil, S. (2017). Responsabilidad Social Universitaria (RSU): Principios para una Universidad Sostenible, Cooperativa y Democrática desde el Diagnóstico Participativo de su Alumnado. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 25(75), pp.1-25. https://doi.org/10.14507/epaa.25.2769

Ministerio de Economía y Planificación (MEP). (2019). Cuba Informe Nacional Sobre la Implementación de la Agenda 2030. Edición Empresa de Artes Gráficas Federico Engels https://www.mep.gob.cu/sites/default/files/Documentos/Informe%20voluntario.pdf

Ministerio de Educación Superior (2004). Programa Nacional de Extensión Universitaria. Cuba. Material en Soporte Digital.

Ministerio de Educación Superior. (2018). Resolución Ministerial # 2/18. Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior. https://instituciones.sld.cu/faenflidiadoce/files/2018/08/Resoluci%C3%B3n-2-del-2018.pdf

Ministerio de Educación Superior. (2022a). III Taller Nacional de Proyectos de Extensión y Trabajo Comunitario. Modalidad semipresencial.

Ministerio de Educación Superior. (2022b). Relatoría del XVI Taller de Extensión Universitaria. XIII Congreso Internacional de Educación Superior. Editorial MES. La Habana. Cuba.

Niño-Arteaga, Y. (2020). La ecología de saberes en el campo de la educación latinoamericana. Quaestiones Disputatae: Temas En Debate, 12(25), pp. 71-87. http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1954

Núñez, J., Ortiz, R., Proenza, T., & Rivas, A. (2020). Políticas de educación superior, ciencia, tecnología e innovación y desarrollo territorial: nuevas experiencias, nuevos enfoques. Revista CTS, 43 (15), pp.187-208. https://ojs.revistacts.net/index.php/cts/article/view/149

Organización Naciones Unidas, (ONU). (2017) Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Impreso en Santiago LC/G.2681/Rev.2 S.17- 00334.

Palma-Vaillant, J., Paz-Domínguez, I.M. y Carbonell-Lahera. N. (2018). La educación para la salud desde la función orientadora del docente universitario. Revista Maestro y Sociedad. Septiembre. file:///C:/Users/chino/Downloads/delasmercedes,+4385-13675-1-CE.pdf

Parlamento Cubano. (2024). Ley de comunicación social https://www.parlamentocubano.gob.cu/sites/default/files/documento/2023-05/proyecto-ley-de-comunicacion-social_mayo-2023_0.pdf

Pérez de Maza T. (2017). La socialización del conocimiento y de los saberes en la extensión universitaria. Extensión en red (N.° 8), e001, septiembre. https://doi.org/10.24215/18529569e001 http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/extensionenred

Proyectos de extensión universitaria (2023). Extensión Universitaria. Portal de la Universidad de Oriente https://www.uo.edu.cu

Santos B. (2022). Tesis sobre la descolonización de la historia. 1a ed.- Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO; Coimbra: Centro de Estudos Sociais. https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/bitstream/CLACSO/169348/1/Tesis-sobre-la-dsecolonizacion.pdf

Santos, B. (2009). Una Epistemología El Sur. Buenos Aires: Clacso Ediciones. Siglo XXI Editores. https://secat.unicen.edu.ar/wp-content/uploads/2020/03/BONAVENTURA-SOUSA-EPISTEMOLOIGIA-DEL-SUR..pdf

Tellez Rodríguez, N., Venet Muñoz, R. y Bonne Falcón, E. N. (2015). La gestión en la prevención del comportamiento social. Revista Pedagógica Maestro y Sociedad. vol.12. (1), enero ‐ marzo. ISSN 1815‐4867.

Tellez Rodríguez N. (2020). El proyecto extensionista y comunitario desde el contexto de la universidad de oriente: recomendaciones retos actuales. Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. Número marzo. hhttps://cuadernoseducacion.com/ojs/index.php/ced/article/view/794

Tellez Rodríguez N., Víctor Hugo Leyva Sojo y Amanda Estruch Tellez. (2021). Ruta de emergencia en el enfrentamiento a la COVID-19 desde la extensión universitaria: constructos y efectos. Revista Educación Superior y Sociedad. Vol. 33(2). Instituto Internacional de UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (IESALC), Educación Superior y Sociedad (ESS) e-ISSN 26107759. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/430

Universidad de Oriente. (2023). Estadística de Proyectos de Extensión Universitaria 2018-2023. Material en soporte digital. Santiago de Cuba.

Universidad de Oriente. (2023). Informe del Balance del Proceso de Extensión Universitaria. Material en soporte digital. Santiago de Cuba.

Vygotsky, S.L. (1987). Historia del Desarrollo de las Funciones Psíquicas Superiores. Editorial Científico-Técnica. Ciudad de La Habana. https://proletarios.org/books/Vygotsky_Obras_Escogidas_TOMO_3.pdf

Published

2025-01-31 — Updated on 2025-09-21

Versions

How to Cite

Tellez Rodríguez, N., Bisset Rodríguez, A. E., & Estruch Tellez, A. (2025). Impact of the Socialization of Health Knowledge in University Extension Projects (2018-2023). Revista Iberoamericana De Innovación Científica JA TUAIDA, 2(1), pp. 98–121. https://doi.org/10.59722/riic.v2i1.825 (Original work published January 31, 2025)