Educational Innovation: A Conceptual Cartography Approach
DOI:
https://doi.org/10.59722/riic.v2i1.847Keywords:
educational innovation, educational change, conceptual cartography, educational transformationAbstract
This article examines the concept of educational innovation using conceptual cartography as a tool for documentary research. The aim is to systematize existing knowledge on educational innovation through eight analytical axes. Conceptual cartography facilitates the deconstruction of the concept, clarifies its essential features, and examines its applications within educational contexts. The research process followed a structured documentary analysis in five stages: searching for sources related to educational innovation, analyzing the data to establish connections between innovation and education, contrasting ideas with other approaches, developing the concept based on the eight analytical dimensions, and drawing conclusions. Keywords such as "educational innovation" and "innovation AND education" were used to query academic databases (Google Scholar, Redalyc, Scielo, Dialnet). The selection criteria included indexed articles, relevance to key terms, alignment with the proposed axes, and a focus on recent publications (within the last five years). The results indicate that the current concept of educational innovation reflects its evolution from a limited perspective focused on the use of technologies to a broader and more systemic understanding. It is integrated as an institutional principle, promoting continuous improvement in teaching and learning through significant and transformative change, aimed at solving problems and strengthening the relevance of practices in an ever-changing environment.
Downloads
References
Arancibia Martini, H., Castillo Armijo, P. E., y Saldaña Fernández, J. (2018). Innovación Educativa: Perspectivas y desafíos. Universidad de Valparaiso. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=719973
Argandoña-Mendoza, M. F., García-Mejía, R. O., Ayón-Parrales, E. B., y Zambrano-Zambrano, Y. A. (2020). Investigación e innovación educativa: Reto escolar por COVID-19 en el Ecuador. EPISTEME KOINONIA, 3(5), Article 5. https://doi.org/10.35381/e.k.v3i5.726
Arriaga Cárdenas, O. G., y Lara Magaña, P. del C. (2023). La innovación en la educación superior y sus retos a partir del COVID-19. Revista Educación, 47(1), 460-474. https://doi.org/10.15517/revedu.v47i1.51979
Ausín Villaverde, V., Abella García, V., Delgado Benito, V., y Hortigüela Alcalá, D. (2016). Aprendizaje Basado en Proyectos a través de las TIC: Una Experiencia de Innovación Docente desde las Aulas Universitarias. Formación Universitaria, 9(3), 31-38.
Azorín, C. (2022). Collaborative Networking in Education: Learning Across International Contexts. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, 20(3), Article 3. hhttps://doi.org/10.15366/reice2022.20.3.004
Barraza Macías, A. (2005). Una conceptualización comprehensiva de la innovación educativa. Innovación Educativa, 5(28), 19-31.
Bermeo-Yaffar, F., Mosqueda, J. S. H.-, y Tobón, S. T.-. (2016). Análisis Documental De La V Heurística Mediante La Cartografía Conceptual. Ra Ximhai, 12(6), 103-121
Bernate, J. A., y Guativa, J. A. V. (2020). Desafíos y tendencias del siglo XXI en la educación superior. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 26. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28064146010
Chimborazo Castillo, C. H., y Zoller Andina, M. J. (2018, julio 2). Condicionantes de la innovación educativa. | EBSCOhost. https://openurl.ebsco.com/contentitem/gcd:130757936?sid=ebsco:plink:crawler&id=ebsco:gcd:130757936
Constenla Núñez, J. A., Vera Sagredo, A. J., y Jara-Coatt, P. A. (2022). Actitudes y capacidades de los docentes frente a la innovación educativa. La mirada de los estudiantes. Pensamiento Educativo, 59(1), Article 1. https://doi.org/10.7764/PEL.59.1.2022.7
Fernández Navas, M., y Alcaraz Salarirche, N. (2016). Innovación educativa: Más allá de la ficción. Pirámide. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=695556
Fidalgo Blanco, Á., Sein-Echaluce Lacleta, M. L., García-Peñalvo, F. J., y Balbín Bastidas, A. M. (2019). Método para diseñar buenas prácticas de innovación educativa docente: Percepción del profesorado—Repositorio Institucional de Documentos. 623-628. https://doi.org/10.26754/CINAIC.2019.0127
Fullan, M. (2004). Las fuerzas del cambio. La continuación—Akal. Akal. https://www.akal.com/libro/las-fuerzas-del-cambio_32218/
García-González, A., y Ramírez-Montoya, M.-S. (2019). Instrumento de valoración de innovación educativa: Pilotaje de confiabilidad en situación de estrategias integradas en curso en línea. http://hdl.handle.net/11285/633023
González-Monteagudo, J. (2020). Reivindicación de la innovación educativa. Praxis Pedagógica, 20(26), Article 26. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.20.26.2020.1-5
Jiménez Moreno, J. A., y Romero Mojica, A. (2023). La promesa de la certidumbre: Una crítica a la innovación educativa. Diálogos sobre educación, 14(27), Article 27. https://doi.org/10.32870/dse.v0i27.1301
Lamas Pinzón, J. Á. (2024). La innovación educativa para el proceso formativo desde lo presencial a lo multimodal dentro del programa de postgrado. Revista Boletín Redipe, 13(4), Article 4. https://doi.org/10.36260/rbr.v13i4.2118
López Cruz, C. S., y Heredia Escorza, Y. (2017). Marco de referencia para la evaluación de proyectos de innovación educativa. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. https://ciec.edu.co/marco-de-referencia-para-la-evaluacion-de-proyectos-de-innovacion-educativa/
Martínez Bonafé, J., y Rogero Anaya, J. (2021). El Entorno y la Innovación Educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(4), Article 4 https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.004
Monge-López, C., Rayón-Rumayor, L., y Fernández-Navas, M. (2024). LA INNOVACIÓN EDUCATIVA EN EL SIGLO XXI: MERCANTILIZACIÓN VS CAMBIO SOCIAL. Cadernos CEDES, 44, 141-152. hhttps://doi.org/10.1590/CC273218
Moreira, C., Abuzaid, J. N., Elisondo, R. C., y Melgar, M. F. (2020). Innovaciones Educativas: Perspectivas De Docentes Y Estudiantes De La Universidad Nacional De Río Cuarto (argentina) Y La Universidad Del Atlántico (colombia). PANORAMA, 14.(26). https://www.redalyc.org/journal/3439/343963784003/html/
Navarro Asencio, E., Jiménez García, E., Rappoport, S., y Thoilliez Ruano, B. (2017). Fundamentos de la investigación y la innovación educativa. UNIR Editorial. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=744530
Orrego Tapia, V. (2022). Innovación educativa: Propuesta conceptual, paradigmática y dimensiones de acción. Revista Ensayos Pedagógicos, 17(2), Article 2. https://doi.org/10.15359/rep.17-2.5
Ortiz-Morales, F. (2019). Los retos de las innovaciones educativas hoy: Los docentes, las escuelas y los centros de innovación. Educación y Ciudad, 37, Article 37. https://doi.org/10.36737/01230425.v2.n37.2019.2150
Pascual Medina, J., y Navío-Gàmez, A. (2018). Concepciones sobre innovación educativa. ¿Qué significa para los docentes en Chile? Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(4), Article 4. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8395
Pila Martínez, J. C., Andagoya Pazmiño, W. G., y Fuertes Fuertes, M. E. (2020). El profesorado: Un factor clave en la innovación educativa. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(2), Article 2. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i2.1327
Pozuelos, F. J. (2022). Innovar con sentido, el reto de la transformación educativa: Algunos elementos clave. Un estudio multicaso. Márgenes Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 3(3), Article 3. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v3i3.15036
Requena, M. (2020). La cartografía conceptual: Fundamentos, características y aportes.En Análisis y reflexiones en torno a la metodología de la investigación y el desarrollo humano. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.16133.78566
Ríos-Cabrera, P., y Ruiz-Bolivar, C. (2020). La innovación educativa en América Latina: Lineamientos para la formulación de políticas públicas. Innovaciones Educativas, 22(32), Article 32. https://doi.org/10.22458/ie.v22i32.2828
Rivas Navarro, M. (2000). Innovación educativa: Teoría, procesos y estrategias. Síntesis. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=167395
Rodríguez Barreno, Y. del P. (2018). Proyecto de innovación educativa. Revista Científica Retos de la Ciencia, 2(3), Article 3.
Rodríguez Lozano, K., y Mendoza Ruelas, A. (2022). Retos de las y los docentes universitarios en el siglo XXI: ¿Estamos realmente preparados? Proceedings INNODOCT/21. International Conference on Innovation, Documentation and Education, 217-225. https://doi.org/10.4995/INN2021.2021.13261
Rodríguez Rodríguez, E. (2024). ¿Qué significa innovar en educación superior? Una aproximación conceptual. Innovaciones Educativas, 26(40), Article 40. https://doi.org/10.22458/ie.v26i40.4845
Sánchez Mendiola, M., y Escamilla de Los Santos, J. (2021). Innovación Educativa en Educación Superior: una mirada 360. Imagia Comunicación S de RL de CV y Red de Innovación Educativa (RIE360). https://cuaed.unam.mx/descargas/investigacion/innovacion-educativa-educacion-superior.pdf
Sotomayor-Soloaga, P., Escobar-Mancilla, D., González-Silva, N., y Todelo-Pérez de Arce, E. (2024). Sin Reflexión No Hay Innovación: El Papel de la Reflexión Docente en el Impulso de la Innovación Educativa en Educación Superior. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 23(52), Article 52. https://doi.org/10.21703/rexe.v23i52.22775
Tobón, S. (2012). Cartografía conceptual: Estrategia para la formación y evaluación de conceptos y teorías. CIFE, Centro Universitario. https://issuu.com/cife/docs/e-book__cartograf__a_conceptual
Tobón, S., Guzmán Calderón, C. E., Hernández Mosqueda, J. S., y Cardona Torres, S. (2015). Sociedad del Conocimiento: Estudio documental desde una perspectiva humanista y compleja. Paradigma, 2, 7-36.
Troncoso, A., Aguayo C., G., Acuña Z., C. C., y Torres R., L. (2022). Creatividad, innovación pedagógica y educativa: Análisis de la percepción de un grupo de docentes chilenos. Educação e Pesquisa, 48, e238562. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248238562
Trujillo Sáez, F.-J., Segura Robles, A., y González Vázquez, A. (2020). Claves de la innovación educativa en España desde la perspectiva de los centros innovadores: Una investigación cualitativa. https://digibug.ugr.es/handle/10481/83707
UNESCO. (2016). Innovación educativa, texto 1. Serie: Herramientas de apoyo para el trabajo docente. UNESCO Office Lima. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247005
Urcid Puga, R., y Rojas, J. C. (2018). Modelo multidireccional para la generación de innovación educativa. Apuntes Universitarios, 8(3), 1-23.
Vázquez Parra, J. C., y Ortíz Meillón, V. (2018). Innovación educativa como elemento de la doble responsabilidad social de las universidades. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 9(17), Article 17. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v9i17.157
Zavala-Guirado, M. A., González-Castro, I., y Vázquez-García, M. A. (2020). Modelo de innovación educativa según las experiencias de docentes y estudiantes universitarios. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(20), Article 20. https://doi.org/10.23913/ride.v10i20.590
Published
Versions
- 2025-09-21 (2)
- 2025-01-31 (1)
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.