Vocational Guidance and Academic and Professional Improvement in Eleventh Grade Students
DOI:
https://doi.org/10.59722/riic.v1i1.668Keywords:
Vocational Orientation, Academic Improvement, Professional Improvement, EducationAbstract
Vocational guidance has gained relevance in educational institutions worldwide in the last decade. In most schools there is a guidance counselor who is fundamental in this aspect, but the educational or vocational guidance part has been neglected. This literature review article aims to look at different conceptions regarding vocational guidance, its different components, its impact on academic and professional improvement, and the importance of family responsibility in this context. It also identifies the aspects that are neglected in this field and suggests some alternatives to overcome the current crisis. The methodology involved consulting different structured systematic data and information collections, condensed in databases such as Google Scholar, Doaj, Scielo, Redalyc and Dialnet, considering social sciences and education, from 2018 to 2023. The most relevant results indicate that there are different studies focused on the components of vocational guidance and contribute significantly to education, contributing to the correct choice of an academic training program by students. It is concluded that the governments of many countries promote higher education and have created special funds from different ministries to promote access to it. The reality is that a significant percentage of young people show little interest in their academic or professional improvement, and this is a concern for today's society and future generations. It is necessary to enhance the school guidance process, emphasize vocational guidance and provide guidance and resources to families so that they can fulfill their role in this regard, especially with students in their final years of high school.
Downloads
References
Alonso Betancourt, L., Martínez Cuba, O., y Domínguez Serrano, I. (2019). El desarrollo de cualidades laborales en niños, niñas, adolescentes, jóvenes y adultos. Opuntia Brava, 11(2), 116-131.
Artieda Rodríguez, W. J. (2020). Importancia de la orientación profesiográfica en los bachilleres que desean estudiar una carrera en la Universidad de Guayaquil a partir del año 2020, en el Ecuador. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 8(2), Article 2. https://doi.org/10.26423/rcpi.v8i2.388
Caballero Rodríguez, T., Paz Domínguez, I. M., y Rodríguez, D. (2023). Modelo de gestión educativa institucional en la orientación profesional de estudiantes de escuelas pedagógicas. VARONA, 76. https://www.redalyc.org/journal/3606/360674839005/
Cabeza, K., y Durán-Aponte, E. (2021). Necesidades de orientación vocacional en educación media. Una propuesta a través de las tecnologías. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuso), 6(2), 85-100. https://doi.org/10.5281/zenodo.5512902
Callejas Torres, J. C.; Morales Angaspilco, J. E.; Cabrera Cabrera, X. & Villalobos Veliz, L. del C. (2020). Estrategia de formación vocacional para la orientación vocacional. Revista Científica Epistemia, 4(3), 1–14. https://doi.org/10.26495/re.v4i3.1309
Cabrera, X., y Villalobos Veliz, L. del C. (2020). Estrategia de formación vocacional para la orientación vocacional. Revista Científica Epistemia, 4(3), Article 3. https://doi.org/10.26495/re.v4i3.1309
Carcassés Sánchez, E. S., Infante Ricardo, A. I., y Milán Guevara, C. B. (2018). La orientación vocacional y la formación profesional: Un proyecto formativo. Transformación, 14(1), 33-43.
Caro Martínez, Y., Cueto Marín, R. N., Sánchez Curbelo, S., (2019). Hacia el enfoque familiar de la orientación profesional pedagógica. Mendive. Revista de Educación, 17(1), 69-83.
Caro Navarrete, C., Maureira Cruz, Y., y Céspedes Cárdenas, P. (2021). Evaluación de una estrategia de acompañamiento a la orientación vocacional en estudiantes secundarios de las regiones de Ñuble y Biobío | REXE- Revista de Estudios y Experiencias en Educación. 20(44). https://doi.org/10.21703/0718-5162.v20.n43.2021.015
Carrera Bolaños, A., y Delgado Mendoza, H. (2022). Necesidad de estrategias motivacionales para la orientación vocacional en bachillerato. Paulo Freire. Revista de Pedagogía Crítica, 1(28), 154-175.
Codina, L. (2018). Revisiones bibliográficas sistematizadas: Procedimientos generales y Framework para ciencias humanas y sociales. http://repositori.upf.edu/handle/10230/34497
Colque Tito, H., Rodríguez Renjifo, J. J., y Puch Torres, F. B. (2022). Orientación Vocacional Profesiográfica: Una mirada diagnóstica a estudiantes de secundaria. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 3(2), Article 2. https://doi.org/10.56712/latam.v3i2.215
Crespo Cancio, R., Santamaría Cuesta, D. L., y Hernández González, I. (2021). La orientación profesional vocacional pedagógica y las tecnologías educativas en la educación superior cubana. Conrado, 17(80), 68-77.
Cruz Franco, C. J., y Pérez Pulido, I. (2021). El método puzzle en la orientación vocacional durante el bachillerato, experiencias de los estudiantes. EDUCATECONCIENCIA, 29(Esp.), Article Esp. https://doi.org/10.58299/edu.v29iEsp..400
Dillon Pérez, F., Rojas Londoño, D., Lara Ramos, E., y Freire Muñoz, I. (2023). Orientación vocacional y profesional como alternativa en la elección de carreras universitarias. Revista Cátedra, 6(1), 78-91.
Erazo Guerra, X. F., y Rosero Morales, E. del R. (2021). Orientación vocacional y su influencia en la deserción universitaria. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(18), 591-606. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i18.198
García-Mejía, B. E. (2022). La importancia de la orientación vocacional en la adolescencia. Con-Ciencia Boletín Científico de la Escuela Preparatoria No. 3, 9(17), Article 17.
Guerra-Hernández, I. (2022). El impacto de la enseñanza de orientación vocacional en la educación media superior. Con-Ciencia Boletín Científico de la Escuela Preparatoria No. 3, 9(17), Article 17.
Imamura-Díaz, J. I., Morales-González, M., Pérez García, C. (2022). Metodología para la evaluación de impacto de la superación en la Educación Técnica y Profesional. Ingeniería Industrial, 43(1), 13-21.
Juvier Rodríguez, M. N., Trujillo Juvier, P., Cobas Bolaños, P., y Marchena Leyva, G. E. (2015). La orientación profesional: Indicador de eficiencia en la formación de profesionales. EDUMECENTRO, 7(4), 178-195.
López Selas, S. (2021). La importancia de la orientación vocacional antes y durante la formación profesional. Padres y Maestros / Journal of Parents and Teachers, 385, Article 385. https://doi.org/10.14422/pym.i385.y2021.003
Macías-González, G. G., Caldera-Montes, J. F., y Salán-Ballesteros, M. N. (2018). Orientación vocacional en la infancia y aspiraciones de carrera por género. Convergencia Revista de Ciencias Sociales, 80, Article 80. https://doi.org/10.29101/crcs.v26i80.10516
Maldonado Rivera, L. (2022). Los entornos virtuales de aprendizaje como innovación en la orientación vocacional para facilitar la elección profesional en estudiantes de nivel medio superior. Conexiones, 1(8), 187-201.
Mendoza León, O. E. (2019). Aplicación de un sistema experto para apoyar el proceso de identificación de la orientación vocacional en estudiantes de educación secundaria del 5to año del colegio Dante Alighieri en el año 2018. Universidad Privada Antenor Orrego. https://repositorio.upao.edu.pe/handle/20.500.12759/5092
Organización para la Cooperación y Desarrollo Económicos [OCDE]. (2003). Orientación profesional y políticas públicas: Principales conclusiones de un estudio de la OCDE. https://www.oecd.org/acerca/
Orozco-Rodríguez, C. (2022). Factores que influyen en el abandono escolar de la licenciatura en Matemáticas de la Universidad de Guadalajara. Revista mexicana deinvestigación educativa, 27(92), 259-287.
Portilla Moreno, J. C. (2021). Forjando mi futuro: Orientación vocacional o profesional. http://repository.unad.edu.co/handle/10596/44296
Prieto Cordovés, Y., Guillemí Álvarez, N. M., Claro Toledo, Y. (2019). Caracterización de la orientación vocacional en estudiantes de primer año de Medicina. Humanidades Médicas, 19(2), 356-371.
Pupo Kairuz, A. R., y Plaza Benavides, B. R. (2021). La superación profesional a distancia en la educación superior. Revista Conrado, 17(S1), Article S1.
Rabell-López, M. J., Labarta-Varona, M. T., y Galbán-Peramo, P. E. (2017). Experiencias de superación profesional en una biblioteca universitaria. Luz, 16(4), 18-27.
Rodríguez Maden, Á. L., Torres Pérez, Y., Leyva Soler, C. S. (2021). La educación de la familia del estudiante de secundaria básica y la orientación vocacional hacia las carreras pedagógicas. Transformación, 17(2), 438-458.
Salas Moya, I., Alonso Jane, C. M., Orue Sánchez, G. (2020). La orientación vocacional en la Enseñanza Media Superior vista desde un sistema informático experto. EduSol, 20(70), 41-56.
Sánchez Rosado, A. K., y Alay Giler, A. D. (2021). Inducción vocacional para el ingreso de estudiantes al bachillerato técnico de la figura profesional contabilidad. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 6(3), 130-149.
Santana Sardi, G., Vigueras Moreno, J., y Velásquez Ávila, R. (2018). Estudio CTS de un sistema de orientación vocacional profesional virtual para los jóvenes que aspiran ingresar en las carreras universitarias de la universidad técnica de Manabí, Ecuador. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 3(3), Article 3. https://doi.org/10.33936/rehuso.v3i3.1480
Santana Vega, L. E., Feliciano García, L. A., y Medina Sánchez, P. C. (2019). Proyecto de vida y toma de decisiones del alumnado de Formación Profesional. Revista complutense de educación. https://doi.org/10.5209/RCED.57589
Yalandá Tombe, L. F., y Trujillo Rodríguez, A. V. (2021). La importancia de la orientación vocacional en la formación escolar. Fedumar Pedagogía y Educación, 8(1), Article 1. https://doi.org/10.31948/rev.fedumar8-1.art10
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.