Low frustration tolerance in childhood: A clinical case with a migrant in Panama

Caso clínico con migrante en Panamá

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59722/riic.v1i1.669

Keywords:

Frustration intolerance, migrant, cognitive restructuring

Abstract

Low frustration tolerance (BTF) is a response that implies a maladjustment on the part of someone who has not learned to postpone reinforcement. It is a condition that disadvantages those who develop it. When it occurs in migrant children, a dysfunctional relationship is created both with the family and in the educational center. The discomfort of not obtaining immediate satisfaction of one's supposed needs produces immature and maladaptive responses. Objective: To present the effectiveness of the cognitive restructuring technique for the intervention of low frustration tolerance, as an instrumental alternative in psychological clinic. The Clinical Case Study Methodology was used. The case studied has a family structure characterized by a mother with a weakened role, a younger sister, the identified patient, and a father who is absent most of the time. With cognitive conceptualization, automatic thoughts were obtained that generated “terrible, catastrophic, defeatist” meanings and negative emotions with dysfunctional behaviors. In the initial Global Activity Evaluation Scale of 55 points with moderate symptoms, up to EEAG of 80 points (in follow-up). Through cognitive restructuring, an increase in the ability to self-regulate their responses of better tolerance to frustration was achieved, which is expressed in behaviors that favored learning by completing school tasks, planning them and completing them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Izaguirre, E. R. (2018). Diseño de una Escala de Tolerancia a la Frustración en estudiantes de secundaria de instituciones educativas públicas del distrito de Comas.https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/25305/Alvarez_IER.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Andrés, M. E. (2017). Regulación emocional y habilidades académicas. sa Psicológica, 79-86. https://www.redalyc.org/pdf/1342/134253117001.pdf

Avilés Sánchez, A. Y. (2021). Baja tolerancia a la frustración desde la terapia racional emotiva conductual. REPSI Volumen 4, núm. 10, septiembre- diciembre, pp 212-219.https://repsi.org/index.php/repsi/article/download/76/199/403

Bados, A. y García Grau, E. (2010). La Técnica de la Reestructuración Cognitiva. Universidad de Barcelona. https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/12302/1/Reestructuraci%C3% B3n.pdf

Begoña Ibañez, M., Paul, F., & Mustaca, A. (2018). Intolerancia a la Frustración y Regulación Emocional en adolescentes: Intolerance to frustration and emotional regulation in adolescents. Revista ConCiencia EPG, 3(2), 12 - 33. https://doi.org/10.32654/CONCIENCIAEPG.3-2.2

Caro Gabalda, I. (2007). Manual Teórico Práctico de Psicoterapias. EDITORIAL DESCLÉE DE BROUWER, S.A ISBN: 978-84-330-2122-9

Camarero Suárez, F. J., Arada Domínguez, M. C. D. L., Álvarez Castrillo, C., Sancho Rodríguez, S. M., García Castro, M. I., González Sanz, M. T., ... & Peláez Díaz, C. (2011). Alteraciones del comportamiento en contextos educativos. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/2671

Mainieri Caropreso, R. (2007). El modelo de terapia cognitiva conductual. https://cognitivapanama.bravehost.com/modelo_tcc.pdf

Maxdeo Mimbela, M. E. (2019). ¡Me rindo, no se puede! Baja tolerancia a la frustración: Una revisión sistémica. Trabajo de Investigación.https://repositorio.uss.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12802/6914/Maxdeo%20Mimbela%20Mei%20Elizabeth_.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Muñoz, A. (2017). Baja tolerancia a la frustración. https://silo.tips/queue/baja- tolerancia-a-la-frustacion?&queue_id=- 1&v=1652719708&u=MTg2Ljc1LjE1OC4xMjM=

Psyrdellis, M. y R Justel, N. (2017). Constructos Psicológicos vinculados a la respuesta de frustración en humanos, Anuario de Investigadores, vol XXIV, pp 301-310. https://www.redalyc.org/journal/3691/369155966018/html/

Ramón Pineda, M. A., y Guahichullca Ordoñez, L. A. (2018). La influencia negativa de la migración en el proceso educativo de la ciudad de Machala. Revista Universidad y Sociedad, 10(3), 217-225. Epub 02 de junio de 2018. Recuperado el 1 de diciembre de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202018000300217&lng=es&tlng=es.

Sánchez Boris, I. M. (2020). Los trastornos psicosomáticos en el adolescente. https://www.redalyc.org/journal/3684/368464850014/368464850014.pdf

Sandoval García, C., Soto Loaísiga, A., y González González, D. (2020). Migración, desplazamiento y educación en Costa Rica. UNESCO, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374676

Santamaria Patiño, C., Farah Herrera, M., & Mejía Serna, C. (2023). Factores asociados a la desregulación emocional y tolerancia a la frustración en el ciclo vital.

Sarason, I. G., Sarason, B. (2006). Psicopatología. Psicología anormal: el problema de la conducta inadaptada. Undécima edición Pearson Educación, ISBN: 970-26-0841-4 https://tuvntana.files.wordpress.com/2019/08/texto-psicopatologc3ada-psicologc3ada-anormal-el-problema-de-la-conducta-indaptada.pdf

Toala Zavala, K. L., & Rodríguez Pérez, M. L. (2022). Estrategias de afrontamiento y tolerancia a la frustración en adolescentes. Revista Ecuatoriana De Psicología, 5(12), 72–80. https://doi.org/10.33996/repsi.v5i12.72

Tobar Viera, A., & Mejía Rubio, A. del R. (2023). Tolerancia a la frustración y regulación emocional en adolescentes: Frustration tolerance and emotional regulation in adolescents. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 4(1), 2734–2743. https://doi.org/10.56712/latam.v4i1.450

Valiente Barroso, C., Marcos Sánchez, R., Arguedas Morales, M., & Martínez Vicente, M. (2021). Tolerancia a la frustración, estrés y autoestima como predictores de la planificación y toma de decisiones en adolescentes. Revista de Estudios de investigación en Psicología y Educación, vol. 8, núm. 1, pp.1-19 https://www.redalyc.org/journal/6952/695273865001/html/

Ventura León, J., Caycho Rodríguez, T., Vargas-Tenazoa, D., & Flores-Pino, G. (2018). Adaptación y validación de la Escala de Tolerancia a la Frustración (ETF) en niños peruanos. Revista de Psicología Clínica en Niños y Adolescentes, Vol. 5, No. 2, mayo, pp 23-29 https://doi.org:10.21134/rpcna.2018.05.2.3

Published

2024-01-29

How to Cite

Pittí-Araúz, F. A. (2024). Low frustration tolerance in childhood: A clinical case with a migrant in Panama: Caso clínico con migrante en Panamá. Revista Iberoamericana De Innovación Científica JA TUAIDA, 1(1), 96–119. https://doi.org/10.59722/riic.v1i1.669