What is Education, Pedagogy, Didactics, Curriculum and Educational Modality? An approach from perplexity and doubt

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59722/riic.v1i2.700

Keywords:

education, pedagogy, didactics, curriculum and educational modality

Abstract

Living on opinions or fantasies is a constant risk that can occur at any moment or in any area of life. Those who consider themselves ultra-positivists may find their clear and distinct certainties faltering. Doubt and questioning might be the best tools for navigating life's complex paths. This paper aims to explore the concepts of Education, Pedagogy, Didactics, Curriculum, and Educational Modality through textual contrast and questioning. The documentary horizon method approaches these notions not by defining them but by confronting them with doubt and perplexity. The results will lead to provocation and encouragement: provocation to epistemic discomfort and encouragement to question, pushing individuals out of their intellectual comfort zones. Conclusion: What is the ultimate purpose of these terms?

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arboleda Toro, N. (2013). La Nueva Relación entre Tecnología, Conocimiento y Formación Tiende a Integrar Las Modalidades Educativas. La Educación Superior A Distancia Y Virtual En Colombia: Nuevas Realidades. 47-63. ACESAD / VIRTUAL EDUCA.https://www.caled-ead.org/sites/default/files/files/11-5-la-nueva.pdf

Arendt, H. (1996). Entre el Pasado y el Futuro. Ocho ejercicios sobre la Reflexión Polìtica. Ediciones Península.https://maytemunoz.net/wp-content/uploads/2016/08/arendt-hannah-entre-el-pasado-y-el-futuro-ocho-ejercicios-sobre-la-reflexion-politica1.pdf

Bauman, Z. (2009). Modernidad Líquida. Fondo de Cultura Económica.

Casero Béjar, M. O., y Sánchez Vera, M. M. (2022). Cambio de modalidad presencial a virtual durante el confinamiento por Covid-19: percepciones del alumnado universitario. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1), 243-260.https://doi.org/10.5944/ried.25.1.30623

Cataldo, H. (2023). ¿Autonomía?: Apuntes de Clase. Conferencia ofrecida el 9 de diciembre de 2023.

Cataldo González, H. (2020). La colonización del sudor: la Internet de las cosas y despolitización política. QVADRATA. Estudios Sobre educación, Artes Y Humanidades, 2(4), 13–29.https://doi.org/10.54167/qvadrata.v2i4.774

Coronel Tarancón A. (2017). Byung-Chul Han, "Psicopolítica. Neoliberalismo y nuevas técnicas de poder", traducción de Alfredo Bergés, Barcelona, Herder, 2015, 127 pp. Res Publica. Revista de Historia de las Ideas Políticas, 20(2), 413-416. https://doi.org/10.5209/RPUB.56482

Descartes, R. (1977). Meditaciones Metafísicas con Objeciones y Respuestas. Madrid: Alfaguara.

Figari, P. (1965). Educación y arte.http://figuras.liccom.edu.uy/_media/figari:obra:literatura:figari_pedro_-_educacion_y_arte_clasicos_uruguayos_n_81_1965_.pdf

Flores Hernández, I. C. (2023). A Pedagogia teatral e a semente geradora. OuvirOUver, 19(2), 20–36. https://doi.org/10.14393/OUV-v19n2a2023-68423

Foucault, M. (2006). Seguridad, territorio, población. USA: Fondo de Cultura Económica USA

Freire, P. (2010). Cartas a quien Pretende – Enseñar. Buenos Aires: Siglo XXI

García-Pons, P. G. ., Avalos-Díaz, A. ., & Martínez de Escobar-Fernández, A. (2022). Implicaciones económicas que conlleva la transición de la modalidad presencial a la virtual en los estudiantes universitarios. Revista De Investigaciones Universidad Del Quindío, 34(2), 73–83.https://doi.org/10.33975/riuq.vol34n2.921

García Aretio, L. (2018). Blended learning y la convergencia entre la educación presencial y a distancia. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 9–22.https://doi.org/10.59722/riic.v1i2.700

Gimeno, J. (2010). ¿Qué significa el currículum?https://www.scielo.org.mx/pdf/sine/n34/n34a9.pdf

Giroux, H. (2018). La guerra del neoliberalismo contra la educación superior. Barcelona: Herder.

Guzmán, J. (2023). La ética en el Tractatus y la Conferencia sobre ética de Wittgenstein.https://doi.org/10.32870/prot.i25.414.

Imbernón, F. (2022) ¿Qué es actualmente la didáctica? La didáctica como medio para la transformación educativa y social 27(59), 9–16.https://doi.org/10.59722/riic.v1i2.700https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i59.1610

Jaramillo Valencia, B., Castaño-Barreneche, L. ., & Ossa Álvarez, K. (2022). El habla y su desarrollo a través de la didáctica. Revista Docencia Universitaria, 23(1), 1–21.https://doi.org/10.18273/revdu.v23n1-2022001

Jiménez, A. (2018). Historia del pensamiento pedagógico colombiano.https://die.udistrital.edu.co/sites/default/files/doctorado_ud/produccion/historia_del_pensamiento_pedagogico_colombiano.pdf

Locke, J. ( 2005 ). Ensayo sobre el entendimiento humano. México: fondo de cultura económica.

Lobrot, M. (2022). Pedagogía Institucional. La Escuela hacia la Autogestión. https://edmorata.es/wp-content/uploads/2022/07/LOBROT.-Pedagogia-institucional_prw.pdf

Martínez, V. (2017). Educación presencial versus educación a distancia.https://polired.upm.es/index.php/lacuestionuniversitaria/article/view/3582/3662

Medina-Morón, E. M., & Alfaro-Cázares, N. G. (2023). Enseñanza Presencial vs Virtual en el Ámbito Universitario. Revista Docentes 2.0, 16(1), 109–118.https://doi.org/10.59722/riic.v1i2.700

Montessori, M. (2023). Educación y Paz.https://apuntesdemama.com/wp-content/uploads/2016/09/EDUCACION-Y-PAZ-de-MARIA-MONTESSORI.pdf

Padrón, J. (1993). Hacia un concepto teórico unificado de Educación a distancia y educación presencial.https://www.researchgate.net/publication/277181581_Hacia_un_concepto_teorico_unificado_de_educacion_a_distancia_y_educacion_presencial

Piedra Durán, M. (2022). Currículo oculto y no tan oculto de género en la educación superior. Revista Reflexiones, 101(2).https://doi.org/10.15517/rr.v101i2.45869

Pinedo, D. & Pinedo, S. (2023). Educación presencial vs. Educación virtual. Balance de las ventajas y desventajas luego de dos Años de educación virtual exclusiva.https://digibuo.uniovi.es/dspace/handle/10651/66543?show=full

Quijano, A. (2020). Cuestiones y horizontes: de la dependencia histórico-estructural a la colonialidad -descolonialidad del poder. Buenos Aires : CLACSO

Rojas, J. (2022) Educación liberadora de Freire, retos en las modalidades presencial y virtual.https://doi.org/10.59722/riic.v1i2.700

Rojas Cuautle, A. (2011). Constitución epistemológica del cogito cartesiano.hhttps://www.redalyc.org/pdf/628/62819894014.pdf

Ruiz, E., Cruz, J. Gómez, C. García, V. & Lemus, E. (2022). Comparación de la motivación en alumnos(as) universitarios(as) de modalidad virtual/virtual versus presencial/virtual desde el MSLQ. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v27n93/1405-6666-rmie-27-93-369.pdf

Serres, M. (2014). Pulgarcita. Madrid: Editorial Gedisa.

Sibilia, P. (2013). La escuela en un mundo hiperconectado: ¿redes en vez de muros?. Revista Educación Y Pedagogía, 24(62), 135–144. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/141990

Sifuentes Ocegueda, A. T., Sifuentes Ocegueda, E. L., & Rivera Barajas, J. M. (2022). Educación 4.0, modalidad educativa y desarrollo regional integral. IE Revista De Investigación Educativa De La REDIECH, 13, e1452. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v13i0.1452

Torralba, J. (2022). Una educación liberal. Elogio de los grandes libros, 172 pp. https://revistas.unav.edu/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/43315/36478

Vera, S. & Gamboa, M. (2022). Coherencia curricular. Profesores que viven el currículo. https://intellectum.unisabana.edu.co/bitstream/handle/10818/54881/Librocoherenciacurricularweb11ago.pdf?sequence=1&isAllowed;=y

Villalba Delgado, Y. A., Quijano López, R. ., & Pérez Navío, E. (2023). Concept Development Method: Didactic intervention for the correct integration of science concepts in the conceptual network of students of the Primary Education Degree. HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 16(4), 1–10.https://eaapublishing.org/journals/index.php/humanrev/article/view/1500/1617

Virilio, P. (1997). El Cibermundo, La Política de lo Peor. Ediciones Textuel. 120 pp.

Willaschek, M. (2022). Razón y realidad. Sobre la actualidad de la filosofía kantiana. Disputatio, 11(22), 149-166. https://studiahumanitatis.eu/ojs/index.php/disputatio/article/view/2022willaschek

Published

2024-07-31

How to Cite

Mora Santos, H. J. (2024). What is Education, Pedagogy, Didactics, Curriculum and Educational Modality? An approach from perplexity and doubt. Revista Iberoamericana De Innovación Científica JA TUAIDA, 1(2), pp. 76–94. https://doi.org/10.59722/riic.v1i2.700