What is Education, Pedagogy, Didactics, Curriculum and Educational Modality? An approach from perplexity and doubt
DOI:
https://doi.org/10.59722/riic.v1i2.700Keywords:
education, pedagogy, didactics, curriculum and educational modalityAbstract
Living on opinions or fantasies is a constant risk that can occur at any moment or in any area of life. Those who consider themselves ultra-positivists may find their clear and distinct certainties faltering. Doubt and questioning might be the best tools for navigating life's complex paths. This paper aims to explore the concepts of Education, Pedagogy, Didactics, Curriculum, and Educational Modality through textual contrast and questioning. The documentary horizon method approaches these notions not by defining them but by confronting them with doubt and perplexity. The results will lead to provocation and encouragement: provocation to epistemic discomfort and encouragement to question, pushing individuals out of their intellectual comfort zones. Conclusion: What is the ultimate purpose of these terms?
Downloads
References
Arboleda Toro, N. (2013). La Nueva Relación entre Tecnología, Conocimiento y Formación Tiende a Integrar Las Modalidades Educativas. La Educación Superior A Distancia Y Virtual En Colombia: Nuevas Realidades. 47-63. ACESAD / VIRTUAL EDUCA.https://www.caled-ead.org/sites/default/files/files/11-5-la-nueva.pdf
Arendt, H. (1996). Entre el Pasado y el Futuro. Ocho ejercicios sobre la Reflexión Polìtica. Ediciones Península.https://maytemunoz.net/wp-content/uploads/2016/08/arendt-hannah-entre-el-pasado-y-el-futuro-ocho-ejercicios-sobre-la-reflexion-politica1.pdf
Bauman, Z. (2009). Modernidad Líquida. Fondo de Cultura Económica.
Casero Béjar, M. O., y Sánchez Vera, M. M. (2022). Cambio de modalidad presencial a virtual durante el confinamiento por Covid-19: percepciones del alumnado universitario. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1), 243-260.https://doi.org/10.5944/ried.25.1.30623
Cataldo, H. (2023). ¿Autonomía?: Apuntes de Clase. Conferencia ofrecida el 9 de diciembre de 2023.
Cataldo González, H. (2020). La colonización del sudor: la Internet de las cosas y despolitización política. QVADRATA. Estudios Sobre educación, Artes Y Humanidades, 2(4), 13–29.https://doi.org/10.54167/qvadrata.v2i4.774
Coronel Tarancón A. (2017). Byung-Chul Han, "Psicopolítica. Neoliberalismo y nuevas técnicas de poder", traducción de Alfredo Bergés, Barcelona, Herder, 2015, 127 pp. Res Publica. Revista de Historia de las Ideas Políticas, 20(2), 413-416. https://doi.org/10.5209/RPUB.56482
Descartes, R. (1977). Meditaciones Metafísicas con Objeciones y Respuestas. Madrid: Alfaguara.
Figari, P. (1965). Educación y arte.http://figuras.liccom.edu.uy/_media/figari:obra:literatura:figari_pedro_-_educacion_y_arte_clasicos_uruguayos_n_81_1965_.pdf
Flores Hernández, I. C. (2023). A Pedagogia teatral e a semente geradora. OuvirOUver, 19(2), 20–36. https://doi.org/10.14393/OUV-v19n2a2023-68423
Foucault, M. (2006). Seguridad, territorio, población. USA: Fondo de Cultura Económica USA
Freire, P. (2010). Cartas a quien Pretende – Enseñar. Buenos Aires: Siglo XXI
García-Pons, P. G. ., Avalos-Díaz, A. ., & Martínez de Escobar-Fernández, A. (2022). Implicaciones económicas que conlleva la transición de la modalidad presencial a la virtual en los estudiantes universitarios. Revista De Investigaciones Universidad Del Quindío, 34(2), 73–83.https://doi.org/10.33975/riuq.vol34n2.921
García Aretio, L. (2018). Blended learning y la convergencia entre la educación presencial y a distancia. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 9–22.https://doi.org/10.59722/riic.v1i2.700
Gimeno, J. (2010). ¿Qué significa el currículum?https://www.scielo.org.mx/pdf/sine/n34/n34a9.pdf
Giroux, H. (2018). La guerra del neoliberalismo contra la educación superior. Barcelona: Herder.
Guzmán, J. (2023). La ética en el Tractatus y la Conferencia sobre ética de Wittgenstein.https://doi.org/10.32870/prot.i25.414.
Imbernón, F. (2022) ¿Qué es actualmente la didáctica? La didáctica como medio para la transformación educativa y social 27(59), 9–16.https://doi.org/10.59722/riic.v1i2.700https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i59.1610
Jaramillo Valencia, B., Castaño-Barreneche, L. ., & Ossa Álvarez, K. (2022). El habla y su desarrollo a través de la didáctica. Revista Docencia Universitaria, 23(1), 1–21.https://doi.org/10.18273/revdu.v23n1-2022001
Jiménez, A. (2018). Historia del pensamiento pedagógico colombiano.https://die.udistrital.edu.co/sites/default/files/doctorado_ud/produccion/historia_del_pensamiento_pedagogico_colombiano.pdf
Locke, J. ( 2005 ). Ensayo sobre el entendimiento humano. México: fondo de cultura económica.
Lobrot, M. (2022). Pedagogía Institucional. La Escuela hacia la Autogestión. https://edmorata.es/wp-content/uploads/2022/07/LOBROT.-Pedagogia-institucional_prw.pdf
Martínez, V. (2017). Educación presencial versus educación a distancia.https://polired.upm.es/index.php/lacuestionuniversitaria/article/view/3582/3662
Medina-Morón, E. M., & Alfaro-Cázares, N. G. (2023). Enseñanza Presencial vs Virtual en el Ámbito Universitario. Revista Docentes 2.0, 16(1), 109–118.https://doi.org/10.59722/riic.v1i2.700
Montessori, M. (2023). Educación y Paz.https://apuntesdemama.com/wp-content/uploads/2016/09/EDUCACION-Y-PAZ-de-MARIA-MONTESSORI.pdf
Padrón, J. (1993). Hacia un concepto teórico unificado de Educación a distancia y educación presencial.https://www.researchgate.net/publication/277181581_Hacia_un_concepto_teorico_unificado_de_educacion_a_distancia_y_educacion_presencial
Piedra Durán, M. (2022). Currículo oculto y no tan oculto de género en la educación superior. Revista Reflexiones, 101(2).https://doi.org/10.15517/rr.v101i2.45869
Pinedo, D. & Pinedo, S. (2023). Educación presencial vs. Educación virtual. Balance de las ventajas y desventajas luego de dos Años de educación virtual exclusiva.https://digibuo.uniovi.es/dspace/handle/10651/66543?show=full
Quijano, A. (2020). Cuestiones y horizontes: de la dependencia histórico-estructural a la colonialidad -descolonialidad del poder. Buenos Aires : CLACSO
Rojas, J. (2022) Educación liberadora de Freire, retos en las modalidades presencial y virtual.https://doi.org/10.59722/riic.v1i2.700
Rojas Cuautle, A. (2011). Constitución epistemológica del cogito cartesiano.hhttps://www.redalyc.org/pdf/628/62819894014.pdf
Ruiz, E., Cruz, J. Gómez, C. García, V. & Lemus, E. (2022). Comparación de la motivación en alumnos(as) universitarios(as) de modalidad virtual/virtual versus presencial/virtual desde el MSLQ. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v27n93/1405-6666-rmie-27-93-369.pdf
Serres, M. (2014). Pulgarcita. Madrid: Editorial Gedisa.
Sibilia, P. (2013). La escuela en un mundo hiperconectado: ¿redes en vez de muros?. Revista Educación Y Pedagogía, 24(62), 135–144. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/141990
Sifuentes Ocegueda, A. T., Sifuentes Ocegueda, E. L., & Rivera Barajas, J. M. (2022). Educación 4.0, modalidad educativa y desarrollo regional integral. IE Revista De Investigación Educativa De La REDIECH, 13, e1452. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v13i0.1452
Torralba, J. (2022). Una educación liberal. Elogio de los grandes libros, 172 pp. https://revistas.unav.edu/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/43315/36478
Vera, S. & Gamboa, M. (2022). Coherencia curricular. Profesores que viven el currículo. https://intellectum.unisabana.edu.co/bitstream/handle/10818/54881/Librocoherenciacurricularweb11ago.pdf?sequence=1&isAllowed;=y
Villalba Delgado, Y. A., Quijano López, R. ., & Pérez Navío, E. (2023). Concept Development Method: Didactic intervention for the correct integration of science concepts in the conceptual network of students of the Primary Education Degree. HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 16(4), 1–10.https://eaapublishing.org/journals/index.php/humanrev/article/view/1500/1617
Virilio, P. (1997). El Cibermundo, La Política de lo Peor. Ediciones Textuel. 120 pp.
Willaschek, M. (2022). Razón y realidad. Sobre la actualidad de la filosofía kantiana. Disputatio, 11(22), 149-166. https://studiahumanitatis.eu/ojs/index.php/disputatio/article/view/2022willaschek
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.