Map of the epistemological terrain: From traditional research paradigms to contemporary epistemological trends
De los paradigmas de investigación tradicionales a las tendencias epistemológicas contemporáneas
DOI:
https://doi.org/10.59722/riic.v1i1.667Keywords:
Research Paradigms, Educational Research, Traditional Paradigms, Emerging ParadigmsAbstract
The work aims to provide an overview of traditional research paradigms, highlighting the background and the ontological, gnoseological, epistemological, and teleological foundations of each. It is argued that understanding these paradigms is essential for a more informed and contextualized research practice in education, capable of effectively responding to current challenges and demands. A discussion is made on the contributions and limitations of these paradigms within educational research, then it is proposed to consider more recent epistemological trends such as complexity and transdisciplinarity as a way to surpass the limitations of traditional paradigms.
Downloads
References
Ardila, R. (2013). El paradigma positivista en la psicología contemporánea. Paidós.
Barrero Espinosa, C., Bohórquez Agudelo, L., y Mejía Pachón, M. P. (2011). La hermenéutica en el desarrollo de la investigación educativa en el siglo XXI. Itinerario Educativo: revista de la Facultad de Educación, 25(57), 101-120.
Carrizo, L., Espina Prieto, M., y Klein, J. T. (2004). Transdisciplinariedad y complejidad en el análisis social -. UNESCO Biblioteca Digital. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000136367
Chajín, M. (2021). La emergencia de un nuevo paradigma epistemológico—YouTube [INDTEC C.A.]. https://www.youtube.com/watch?v=INP7hgtTqtM&ab_channel=INDTECC.A.
Clandinin, D. J., y Connelly, F. M. (2004). Narrative Inquiry: Experience and Story in Qualitative Research.
Covarrubias Villa, F. (2000). Manual de técnicas y procedimientos de investigación social desde la epistemología dialéctica crítica (2 a). Colegio de Investigadores en Educación de Oaxaca. https://dokumen.pub/manual-de-tecnicas-y-procedimientos-de-investigacion-social-desde-la-epistemologia-dialectica-critica.html
de Sousa Santos, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Socioeco.org. https://www.socioeco.org/bdf_fiche-document-1954_es.html
Denzin, N. K., y Lincoln, Y. (2012). Manual de investigación cualitativa. Gedisa. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=490631
Dussel, E. (2012). Ética de la Liberación en la Edad de la Globalización y de la Exclusión | Enrique Dussel (7a ed.). Trotta Editorial. http://www.trotta.es/libros/etica-de-la-liberacion-en-la-edad-de-la-globalizacion-y-de-la-exclusion/9788498790900
Fals Borda, O. (2010). Antología Orlando Fals Borda. Universidad Nacional de Colombia.
Foucault, M. (2014). Vigilar y castigar: Nacimiento de la prisión. Siglo XXI Editores México.
Freire, P. (2023). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores. https://www.sigloxxieditores.com/libro/pedagogia-del-oprimido_53586/
Gadamer, H.-G. (2014). Arte y verdad de la palabra. Grupo Planeta (GBS).
González, F. (2005). ¿Qué Es Un Paradigma? Análisis Teórico, Conceptual Y Psicolingüístico Del Término. Investigación y Postgrado, 20(1), 13-54.
Guba, E., y Lincoln, Y. (2002). Paradigmas en competencia en la Investigación Cualitativa. En C. Denman y J.A Haro (Comps.) Por los rincones. Antología de métodos cualitativos en la Investigación Social. Publicaciones Sabia, 113-145.
Habermas, J. (2023). Teoría de la acción comunicativa: I. Racionalidad de la acción y racionalización social. II. Crítica de la razón funcionalista. Trotta.
Hammersley, M. (2011). Metodología de la investigación social: Estrategias y tácticas. Morata.
Harvey, D. (2018). Justicia, naturaleza y la geografía de la diferencia. Traficantes de sueños.
Kuhn, T. S. (2013). La estructura de las revoluciones científicas (4a ed.). Fondo de Cultura Económica. https://www.fondodeculturaeconomica.com/Ficha/9786071608253/F
Lyotard, J.-F. (1999). La condición postmoderna. Altaya. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=197639
Marcuse, H. (2016). El hombre unidimensional—Herbert Marcuse. Austral Editorial. https://www.planetadelibros.com/libro-el-hombre-unidimensional/209288
Martínez Godínez, V. L. (2013). Paradigmas de investigación. Manual multimedia para el desarrollo de trabajos de investigación. Una investigación desde la epistemología dialéctico-crítica. http://148.202.167.116:8080/xmlui/handle/123456789/3790
Martínez Miguélez, M. (2004). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. Trillas.
Martínez Migueléz, M. (2007). Conceptualización de la transdisciplinariedad. Polis. Revista Latinoamericana, 16, Article 16. https://journals.openedition.org/polis/4623?lang=en
Mignolo, W. (2010). Desobediencia epistémica: Retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramática de la descolonialidad. Ediciones del Signo.
Morin, E. (2000). La mente bien ordenada: Repensar la reforma. Reformar el pensamiento (M. J. B.-D. Montesinos, Trad.). Seix Barral.
Morin, E. (2009). Introduccion al pensamiento complejo. Gedisa. https://www.casadellibro.com/libro-introduccion-al-pensamiento-complejo/9788474325188/394381
Nicolescu, B. (1999). La Transdisciplinariedad Manifiesto. Jorale Ediciones.
Quijano, A. (2020). Cuestiones y horizontes: De la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder. CLACSO. https://doi.org/10.2307/j.ctv1gm019g
Ricoeur. (1976). El conflicto de las interpretaciones. Fondo de Cultura Económica. https://fce.com.ar/tienda/filosofia/el-conflicto-de-las-interpretaciones/
Vélez Jiménez, D., y Calderón Gaytán, R. (2018). Fundamentos gnoseo-epistemológicos de la investigación en Ciencias Sociales: Transición hacia el paradigma emergente. Editorial Laripse
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.